Miért hagyják ott a vevőid a kosarat – és mit veszítesz ezzel minden egyes nap?
Képzeld el, hogy van egy boltod egy forgalmas utcán. Emberek százai sétálnak be nap mint nap, válogatnak a termékeid között, megtöltik a kosarukat, majd az utolsó pillanatban – fizetés előtt – szó nélkül kisétálnak, és otthagyják az egészet. Ez megtörténne a valóságban? Aligha. Az online térben viszont pontosan ez zajlik, minden egyes nap.
A hazai és nemzetközi adatok szerint az online vásárlók közel 70%-a nem fejezi be a megkezdett vásárlást. Ez elképesztő, mégis megszokott jelenség – és olyan, amit sok webshop tulajdonos tudomásul vesz, de kevesen tesznek ellene tudatosan. Pedig itt rejtőzik az egyik legnagyobb, legkönnyebben aktiválható bevételi forrásod.
A kosárelhagyás olyan a webshopod számára, mint a lyukas vödör: hiába öntöd bele a pénzt új látogatók szerzésébe, ha közben a már megszerzett, szinte vásárlásra kész vevők kiszivárognak a rendszerből. És ami talán még ennél is fájóbb: ez nem technikai hiba. Ez marketing. És kezelhető.
A kosárelhagyás tipikusan az a probléma, amiről mindenki hallott már, mégis alig foglalkoznak vele érdemben. Tudjuk, hogy jelen van, tudjuk, hogy pénzbe kerül – mégis háttérbe szorul a napi teendők mellett. Pedig nem elég tisztában lenni vele, hogy ez egy fontos terület. Az számít igazán, ki az, aki ténylegesen lépéseket is tesz ellene. A különbséget mindig a cselekvés hozza, nem az információ birtoklása.
A jó hír? Már néhány egyszerű, jól megválasztott lépéssel is drasztikusan csökkenthető az elhagyott kosarak aránya – és ezzel extra bevételhez juthatsz anélkül, hogy egyetlen forinttal többet költenél hirdetésre. Ez a cikk pontosan ebben segít: megmutatjuk, miért hagyják ott a vevők a kosarat, és mit tehetsz már ma azért, hogy minél többen be is fejezzék a vásárlást.
Mi az a kosárelhagyás?
Egyszerűen fogalmazva: amikor egy látogató elkezdi az online vásárlást, betesz valamit a kosarába, de végül nem fejezi be a rendelést. A termékek ott maradnak, a rendelés nem jön létre, és te elveszítesz egy potenciális vevőt – pedig már majdnem nyert ügyed volt.
Mekkora probléma ez valójában? - Mekkora a kosárelhagyási arány?
Nem kicsi. Nemzetközi statisztikák szerint az online vásárlók átlagosan 60-80%-a nem fejezi be a vásárlást. Vagyis tízből akár nyolc ember is meggondolja magát az utolsó pillanatban. Ha ezt sikerül akár csak 5-10%-kal csökkenteni, az már komoly pluszbevételt jelenthet – újabb marketingköltség nélkül.
Nyilván vannak, akik csak nézelődnek, kíváncsiskodnak. De a nagy számok azt mutatják, hogy ha jobban értenénk, miért állnak meg ennyien az utolsó lépésnél, akkor sokkal több vásárlást lehetne befejezett rendelésként látni. A kulcs nem feltétlenül új látogatók szerzése – hanem annak megértése, hogy miért nem vásárolnak azok, akik már majdnem megtették.
Miért fordulnak vissza ennyien és mit lehet ellene tenni? - Gyakori problémák amik miatt elhagyják a kosarat:
Sok érdeklődő már a vásárlás küszöbén fordul vissza – gyakran olyan apróságokon múlik, amik könnyen orvosolhatók. Nézzük meg a leggyakoribb okokat, és hogy mit tehetsz ellenük!
1.Rejtett költségek – a bizalomgyilkos meglepetések
Kevés dolog veszi el annyira a vásárlási kedvet, mint amikor a látogató a fizetési oldalon szembesül azzal, hogy a végösszeg magasabb, mint amire számított. Egy kosárelhagyásra hajlamos vevő számára ez az utolsó csepp a pohárban.
A tipikus eset: a látogató beteszi a terméket a kosárba, és úgy kalkulál, hogy a kijelzett ár alapján tud majd dönteni. Aztán a pénztárnál derül ki, hogy jön hozzá még 1.490 Ft szállítási díj, 390 Ft utánvételi felár, vagy épp kiderül, hogy csak előreutalással lehet fizetni – az, hogy „ez még +X Ft”, ilyenkor már nem kis kellemetlenség, hanem bizalomvesztés.
Sok vásárló ilyenkor nem egyszerűen lemond a rendelésről, hanem dühösen zárja be az oldalt, és megfogadja, hogy nem tér vissza.
Ez azért veszélyes, mert:
- A rejtett költség nem csak drágábbá teszi a vásárlást, hanem megtöri az élményt.
- A bizalom megbillen – ha az ár nem az, aminek tűnt, akkor másban is lehet trükk?
- Sokszor már nem is keresik meg a „Miért ilyen drága?” választ – egyszerűen kilépnek.
Mit lehet tenni?
- Legyen transzparens az árkommunikációd már a termékoldalon vagy a kosárban. Ha a szállítás X Ft, akkor ez már ott jelenjen meg.
- Használj szállítási díj kalkulátort már a kosárnézetben, így a vevő láthatja, mire számíthat.
- Gondolkodj ingyenes szállítási küszöbben, ami ösztönöz is: „15.000 Ft felett ingyen szállítunk!”
- Tüntesd fel az extra díjakat (pl. utánvét) már ott, ahol a fizetési mód kiválasztható, ne csak az összegzésnél.
Az átláthatóság nem csak korrekt hozzáállás – üzletileg is megtérül. A vásárlók nagyobb bizalommal kattintanak tovább, és kevésbé hagyják el a kosarat, ha nem érzik azt, hogy a végén „belesétáltak egy csapdába”.
2.Bonyolult fizetési folyamat – amikor a vásárló egyszerűen feladja
A mai felgyorsult világban az online vásárlók nem szeretnek várni, és nem akarnak túl sokat gondolkodni. Ha a fizetési folyamat hosszú, bonyolult, vagy nem egyértelmű, akkor sokan nem a „Tovább a fizetéshez” gombra kattintanak, hanem a bezárásra.
Egy gyakori probléma, hogy a vásárlónak 3-4 külön oldalon kell végigkattintgatnia magát, miközben mindenhol űrlapokat tölt ki: név, cím, e-mail, telefonszám, számlázási cím, szállítási cím, megjegyzés, kedvezménykód, cégadatok – és mire végigér, már lehet, hogy a kedve is elment az egésztől.
Ráadásul ha mindez lassan tölt be, nem működik jól mobilon, vagy nem ad elég visszajelzést („miért nem engedi továbblépni?”), akkor az élmény stresszessé válik. Ilyenkor a vásárló nem azt érzi, hogy egy megbízható webshopban vásárol, hanem azt, hogy neki kell küzdenie azért, hogy pénzt költhessen nálad – és ezt kevesen vállalják.
A leggyakoribb hibák:
- Felesleges adatbekérés (pl. miért kötelező a cégnév, ha magánszemélyként vásárolok?)
- Több lépéses folyamat, amit nem lát előre a vevő (nem tudja, mennyi van még hátra)
- Nincs lehetőség vendégként vásárolni
- Nem reszponzív vagy túl apró betűs űrlap mobilon
- Nem működnek egyes fizetési módok (pl. hibára fut a bankkártyás fizetés)
- Nem egyértelmű, mit hol kell kitölteni – nincs segítség, nincs visszajelzés
Mit tehetsz ellene?
- Csökkentsd a kötelező mezők számát – kérd csak azt, amire valóban szükség van.
- Használj egyoldalas fizetési felületet, ahol minden adat egyszerre átlátható.
- Biztosíts lehetőséget vendégként történő vásárlásra, ne köss mindent regisztrációhoz.
- Teszteld mobilon is! A legtöbb kosárelhagyás ma már mobilról történik.
- Legyen gyors a folyamat. A betöltési sebesség kulcsfontosságú – 1-2 másodperc késés is elég a lemorzsolódáshoz.
A vásárlás végső lépéseinél már nem szabad, hogy akadályokat gördíts a vevő elé. Ilyenkor már nem eladni kell – csak ne nehezítsd meg a döntést, amit már meghozott.

3.Bizalomhiány – amikor a vevő nem mer kattintani
Bármilyen jó az ajánlatod, bármilyen szuper a terméked, ha a vásárlóban akár egy pillanatra is felmerül a gondolat, hogy „vajon ez tényleg megbízható?”, akkor könnyen elillan a vásárlási szándék. Az online vásárlás alapja ugyanis a bizalom – és ha ez meginog, a rendelés máris ugrott.
Sokan még mindig óvatosak, ha bankkártyával kell fizetni, főleg olyan oldalon, amit nem ismernek. Ha nem kapnak elég visszajelzést arról, hogy biztonságos a vásárlás, hogy tényleg kiszállítják a terméket, hogy elérhető az ügyfélszolgálat, akkor inkább nem kockáztatnak.
Hiába van rendben minden technikailag, ha ez kívülről nem látszik, az oldal „gagyinak” vagy amatőrnek tűnik, vagy egyszerűen csak hiányzik a megerősítés, akkor a vásárló inkább hátralép. Az emberek reflexből védekeznek, ha pénzről van szó.
Mik okozhatnak bizalomvesztést?
- Hiányzó vagy gyenge minőségű termékfotók, hibás szövegek
- Nem működő vagy hiányos impresszum, ÁSZF, kapcsolati adatok
- Nincs elérhető ügyfélszolgálat vagy elérhetőség
- Nincsenek vásárlói vélemények, értékelések
- Nincs SSL tanúsítvány vagy biztonságot jelző ikon
- Nincs infó a szállításról, visszaküldésről, garanciáról
Hogyan építhetsz bizalmat?
- Tüntesd fel a biztonságos fizetést jelző logókat (pl. OTP Simple, Barion, Visa, Mastercard, SSL tanúsítvány)
- Használj valós vásárlói értékeléseket, akár szöveges visszajelzésekkel, csillagos értékelésekkel
- Legyen egyértelmű és könnyen elérhető minden jogi és vásárlási információ (ÁSZF, adatkezelés, elérhetőségek)
- Kommunikálj szállítási és visszaküldési feltételeket világosan már a termékoldalon vagy a kosárban
- Használj arculathoz illő, letisztult dizájnt – a profi kinézet is bizalmat ébreszt
A vevőnek tudnia kell, hogy jó helyen jár, jó kezekben van, és biztonságos döntést hoz. Ezt nem sejtetni kell, hanem kommunikálni. Ha nem kapja meg ezt az érzést, akkor nem fog továbbmenni – még akkor sem, ha az utolsó kattintásra lenne csak szükség.
Regisztrációs kényszer – amikor a vásárlás helyett inkább menekülnek
A vásárlók többsége gyors, kényelmes, zökkenőmentes vásárlási élményre vágyik. Ha ezt megkapják, örömmel végigmennek a folyamaton. De ha az első akadály, amibe belefutnak, az az, hogy regisztrálniuk kell egy fiókot, mielőtt egyáltalán fizethetnének, sokan inkább az „X”-re kattintanak, nem a „Regisztráció” gombra.
Miért? Mert a vásárlók nem feltétlenül akarnak elköteleződni. Nem akarnak új jelszót kitalálni, emailt visszaigazolni, vagy plusz adatokat megadni csak azért, hogy el tudják költeni a pénzüket. Ez különösen igaz mobilon, ahol még kényelmetlenebb a gépelés.
Egy webshopban ez a fajta kényszer olyan, mint ha egy boltban megkérnéd a vevőt, hogy írja alá a hűségprogramhoz szükséges szerződést, mielőtt fizethetne. Értelmetlen, és sokakat azonnal elriaszt.
Miért probléma ez?
- A vásárlók jelentős része egyszeri vásárlóként érkezik – nem akar fiókot létrehozni.
- A plusz lépés lassítja a folyamatot, és megnöveli a kosárelhagyás esélyét.
- Ha valaki nem tud vagy nem akar regisztrálni (pl. céges emailről tiltva van a visszaigazoló link), azonnal elveszíted.
Mit lehet tenni helyette?
- Engedélyezd a vendégként történő vásárlást. Adj lehetőséget arra, hogy a vásárló egy egyszerű űrlappal leadja a rendelést, regisztráció nélkül.
- Regisztrációt ajánlj fel a vásárlás végén. Például: „Szeretnéd elmenteni adataidat egy jövőbeli vásárláshoz?”
- Használj automatikus regisztrációt: ha már úgyis megadta az email címét, küldhetsz neki egy jelszót e-mailben, amit később tetszőlegesen megváltoztathat.
A cél nem az, hogy adatokat gyűjts, hanem hogy eladás szülessen. Ha a regisztráció csak akadály, nem pedig segítség, akkor hagyd meg választási lehetőségként – ne tedd kötelezővé. A bizalom és a vásárlási élmény fontosabb, mint az extra adatbázis-sor.

Mobilos nehézségek – amikor ujjbeggyel nem lehet normálisan vásárolni
Ma már nem kérdés: a látogatók jelentős része mobilról érkezik. Sokan akár teljesen mobilon keresztül böngészik végig a termékeket, teszik őket a kosárba, és döntenek a vásárlásról. Ha a webshopod nincs erre optimalizálva, az gyakorlatilag olyan, mintha egy szűk folyosón próbálnád átterelni a vevőidet vásárlás közben – kellemetlen, nehézkes, és végül inkább visszafordulnak.
Milyen problémák szoktak előjönni mobilon?
- Kicsi vagy túl zsúfolt gombok, amiket nehéz eltalálni
- Scrollozhatatlan felugrók, amelyek kitakarják a kosarat vagy a fizetési mezőket
- Túl sok gépelés, apró betűk, nem mobilbarát űrlapmezők
- Nem optimalizált fizetési felület – például az, hogy mobilról nem lehet bejelölni a „számlázási adatok megegyeznek” opciót
- Lassú oldalbetöltés mobilhálózaton
- Elcsúszó dizájn, hibás gombműködés, különösen egyes régebbi készülékeken vagy böngészőkben
Ezek a dolgok nem mindig tűnnek fel asztali nézetben, és pont ezért veszélyesek: a konverzióid csendben, észrevétlenül szivárognak el mobilról.
Hogyan oldd meg?
- Reszponzív dizájn: Olyan webshop motort vagy sablont használj, amely kifejezetten mobilra is optimalizálva van.
- Tesztelj mobilon is – különböző készülékeken! Ne csak saját telefonon próbáld ki, hanem nézd meg iOS-en, Androidon, tableten is.
- Gyorsítsd az oldalt. A mobilnet lassabb lehet – minden másodperc számít.
- Tedd kényelmessé a mobilos fizetést. Apple Pay, Google Pay, vagy más mobilbarát fizetési megoldások komoly előnyt jelenthetnek.
- Tömörítsd az űrlapokat, automatikusan kitölthető mezőkkel. Például a „megye” listából való kiválasztás helyett engedd beírni.
A mobilos vásárlás már nem „kiegészítő csatorna”, hanem sok esetben az elsődleges út. Ha itt elveszted a vásárlót, akkor lehet, hogy örökre. Érdemes ezért kifejezetten mobilra optimalizálni a vásárlási folyamatot – mert ha valami nehézkes mobilon, akkor egyszerűen nem fogják megcsinálni.
Marketingmegoldások a kosárelhagyás csökkentésére
A kosárelhagyás csökkentése nem csupán a weboldal technikai finomhangolásán múlik. Bár a felhasználói élmény javítása alapvető, számos marketingeszköz is rendelkezésedre áll, amellyel visszacsábíthatod a bizonytalan vásárlókat. Automatizált emlékeztető e-mailek, remarketing hirdetések vagy épp exkluzív kuponkódok is hatékonyan segíthetnek a befejezetlen vásárlások lezárásában.
Emailes kosárelhagyás emlékeztető – „Hé, itt felejtettél valamit!”
Az egyik legegyszerűbb és leghatékonyabb módja a kosárelhagyók visszacsábításának az automatikus email emlékeztető. A legtöbb marketing automatizációs rendszer (pl. MailerLite, Klaviyo, SalesAutopilot, ActiveCampaign) lehetővé teszi, hogy beállíts olyan folyamatot, amely automatikusan küld egy emailt a felhasználónak, ha kosarat hagyott el.
Miért működik ez jól?
Mert ezek az emberek már érdeklődtek, már választottak terméket, és sokszor csak egy apró lökés hiányzik nekik. Lehet, hogy közben megzavarták, elment az internet, vagy egyszerűen csak halogatta a fizetést. Az emlékeztető email segít abban, hogy újra eszébe jusson: „Ja igen, ezt majdnem megvettem!”
Tipp a hatékonysághoz:
- Az első email 1-2 órával a kosárelhagyás után menjen ki – ekkor még „friss” az élmény.
- Legyen benne a kosár tartalma – képpel, terméknévvel, árakkal.
- Egy személyre szabott kuponkód (pl. 5% kedvezmény) extra ösztönzést adhat.
- Használj sürgető elemeket: „A kosarad tartalma csak 24 óráig elérhető” vagy „Népszerű termék, gyorsan fogy!”.
Ez egy olyan eszköz, amit ha jól beállítasz egyszer, folyamatosan hozhat vissza elveszett vásárlásokat – szinte teljesen automatán.
Remarketing hirdetések – A vásárlási szándék újraélesztése
Amikor valaki betesz egy terméket a kosarába, de végül nem vásárol, az azt jelenti, hogy volt szándéka, de valami miatt nem történt meg az utolsó lépés. A dinamikus remarketing hirdetések arra építenek, hogy ezeket az embereket újra elérjük ott, ahol egyébként is jelen vannak – például Facebookon, Instagramon, YouTube-on vagy a Google Display hálózatán.
Ha be van építve a webshopodba a Facebook Pixel vagy a Google Ads konverziókövetés, akkor be tudod célozni azokat a felhasználókat, akik:
- látták egy termékedet,
- kosárba tették,
- de nem rendeltek.
Miért különösen hatékony?
- A hirdetés pontosan azt a terméket mutathatja újra, amit a látogató már kiválasztott (ez a dinamikus remarketing lényege).
- Az emberek sokszor több webshopot is megnéznek, mire döntenek – a remarketing segít emlékeztetni és visszahozni őket hozzád.
- Egy jól megfogalmazott üzenet („Ne hagyd ki – a kosaradban lévő termék még elérhető!”) vagy egy időszakos kedvezmény újra aktiválhatja a vásárlási szándékot.
Mire figyelj?
- Ne legyél tolakodó – ne lődd túl sokszor ugyanarra az emberre a hirdetést.
- Használj időzített célzást: pl. az első 24-72 órában kapják meg a remarketing hirdetést.
- A kreatívban jelenjen meg a termékkép, ár, és egy erős CTA (pl. „Fejezd be a vásárlást” vagy „Nézd meg újra a kosarad”).
Ezek az eszközök külön-külön is erősek, de együtt használva igazán ütősek. Automatizált emailekkel és célzott remarketinggel olyan kosárelhagyókból csinálhatsz vásárlókat, akiknél már majdnem sikerült – csak kellett egy második esély.
Összefoglalva:
A kosárelhagyás nem elkerülhetetlen veszteség – hanem egy kihagyott lehetőség, amit tudatos lépésekkel könnyedén bevétellé alakíthatsz. Ha átláthatóvá teszed az árakat, egyszerűsíted a fizetési folyamatot, mobilra optimalizálsz, bizalmat építesz és használod a remarketinget vagy automatizált emaileket, máris látványos javulást érhetsz el – anélkül, hogy többet költenél hirdetésre.
Ha elakadnál a megvalósításban, érdemes marketing ügynökség segítségét kérni, hogy valódi eredményeket hozz ki ebből az elhanyagolt területből.